donderdag 10 november 2016

Vijf december


Laatst werd door mijn moeder gevraagd of ik wel een leuke Sinterklaas quote wilde handletteren voor in een fotolijstje. Tuurlijk wilde ik dat! Een aantal keer ben ik opnieuw begonnen. Over de derde poging ben ik erg tevreden.
De quote komt van de website vanmariel.nl. De lettertypes zijn aangepast. Klik op lees verder om het proces en details te zien.



Benodigdheden:
* Papier (papier komt van de Action)
* Fineliners
* Potlood
* Gum
* Liniaal
* eventueel een geo-driehoek

Het formaat van het papier is 15 x 20 centimeter. De afstand tussen alle regels is 2,5 centimeter. Eerst is alles uitgetekend met potlood.

Eerst tekenen met potlood. De rechte lijnen overtrekken met liniaal en fineliner. Daarna de rest opvullen met fineliner. Na even drogen worden de lijnen uitgegumt.

De lettertypes die zijn gebruikt komen van Dafont.com.
Sinterklaas: Stylish Calligraphy & Maratre
Schoentjes opzetten: Pretty Girls Script
Chocoladeletters eten: Autumn leaves (zonder opvulling van de letters)
Sinterklaasliedjes zingen: Because I am Happy
Vijf december: Linowrite
Pakjesavond en pieten: Janda Quirkygirl
Zie ginds komt de stoomboot: Eigen handschrift
Pepernoten en marsepein: Wednesday
Als je bovenstaande namen intypt op Dafont kan je de fonts vinden. 

Ik ben met de regel "Sinterklaasliedjes zingen" in het midden begonnen. Hiervoor wilde ik een wat vierkanter lettertype gebruiken (wat mij het makkelijkste leek). De rechte lijnen zijn getrokken met een liniaal. Daarna is de rest toegevoegd met fineliner.

Vervolgens ben ik verder gaan zoeken naar mooie fonts en kon ik verder letteren (dit kostte overigens de meeste tijd). Van het gehele proces heb ik geen foto's gemaakt. Wel een aantal close-ups van het eindresultaat.

Open ruimtes tussen de letters. Een font in de vorm van chocoladeletters kon ik helaas niet vinden. Autumn leaves heeft stipjes, wat wel lijkt op pepernoten/strooigoed. De regel van "pakjesavond en pieten" moest een wat speelsere lettertype hebben. En natuurlijk is het niet perfect, de ruimtes tussen de regels kloppen niet altijd, de letters zijn soms niet even dik. Maar hé het is hand-made, dan hoeft het voor mij niet perfect

Het eindresultaat! Met een beetje strooigoed voor het Sinterklaas effect!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...