zaterdag 10 december 2016

Kerst: Kerstkaart Geometric art.


Wat is nou leuker dan kerstkaarten ontvangen tijdens de feestdagen? In deze artikel ga ik uitleggen hoe ik deze kerstkaart heb gemaakt. Zet de kerstmuziek maar aan, pak de knutselspullen er maar bij. Let's go!



De eerste kerstkaart die ik heb gemaakt is een Geometric Reindeer (Ja, ja we houden het Engels). Ik blijf Geometric art fascinerend vinden. Om naar te kijken, maar het is ook een leuke uitdaging om te maken.

Wat heb je nodig:
- Karton
- Print van een dier zoals een rendier/eland maar ook een kerstman of cadeautje kan leuk zijn.
- Bakpapier, of ander doorzichtig papier
- Washi tape (of ander tape wat je makkelijk van het karton af kan halen zonder het te beschadigen)
- Plakband
- Schaar
- Naald
- Glitter draad
- Lijm
- Potlood
- Geodriehoek


Op internet heb ik gezocht naar een Silhouet van een rendier hoofd, en een ijsbeer. Maar voor dit kaartje gebruik ik de rendier. Kies de juiste grootte en print het uit.


Met Washi-tape plak je een stukje bakpapier vast. Nu kan je de rendier overtrekken.

Ik heb stipjes gezet op alle hoeken, zodat het straks wel de vorm behoudt van een rendier. Om te kijken hoe het er uit komt te zien kan je met een geodriehoek/liniaal kijken hoe het er uit ziet.

Zo komt de silhouet er uit te zien.

Plak het bakpapier met washi tape vast op het karton. Neem een stuk karton en vouw het dubbel. Dit is later nodig om het mooi af te werken.
 Nu kan je met een naald gaatjes gaan prikken waar je stipjes hebt gezet. 
Met naald en draad ga je nu de vorm maken. Aan het begin van de draad maak je een knoopje en je kan beginnen. Plak het vast met plakband aan de achterkant, zodat het niet weer los gaat.

Zo ziet het er uit. Maar nu is het nog niet geometric. Hiervoor gooi je je creatieve geest in de strijd. Maak het zoals jij wilt. Ga je voor allemaal hoeken? Of meer strakke lijnen?

Ik besluit om het gewei nog wat meer goud te geven, zodat het er meer uitspringt. En nog wat goud bij de kop. Nu ben ik er tevreden over. 

Als het helemaal klaar is kan je één kant van het karton insmeren met lijm, en plak de kaart dubbel. Zo is de achterkant waar al het plakband en de uiteinden van het draad zitten netjes weggewerkt. Op de achterkant kan je een leuk berichtje schrijven.

Voila je kerstkaart is klaar.

Ga je zelf deze kaart proberen te maken? Zo, ja laat een foto zien in de reacties! Is de uitleg zo duidelijk genoeg?




post signature


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...