zondag 18 september 2016

Handlettering




Iets meer dan één jaar geleden ontdekte ik handlettering. Op Pinterest zag ik plaatjes met mooi geschreven teksten. Het leek mij leuk om zelf ook te leren. Met behulp van een boekje van Flow & het boek "creatief handletteren en meer" ben ik aan de slag gegaan.
Nog nooit heb ik zoveel tijd besteed aan een artikel (lees: paar maanden). Oefenen, oefenen oefenen. 6 fineliners, 3 potloden, verf, 2 gummen & 14 pakken papier later... hier is mijn eerste artikel over handletteren!


Eerst wat inspiratie van Pinterest. Op mijn Pinterest heb ik een bord aangemaakt over kalligrafie klik.

Bronnen: 
Floral M : grafikas.com || Forestly :  Katie Budin ||  Grace : Beth Rufener || Choose to be grateful : alexazdesign (via Etsy) || hello : Angie Makes || Aa : ? || Thanks : Fawnsberg || AE : cucurumbe || in a world : republican princess || little garden : Nicky Laatz ||

Op Pinterest en Dafont.com zijn mooie alfabetten te vinden die kunnen dienen als inspiratie. Daarnaast zijn er mooie banners/bloemen/pijlen te vinden die gebruikt kunnen worden om de tekst op te vrolijken. Ook in tijdschriften zoals de Libelle staan soms mooie kriebeltjes in die je kunt natekenen.

Benodigdheden:
- Papier (tip: gebruik wat zwaarder papier)
- Potlood
- Fineliners (tip: gebruik verschillende diktes)
- Gum
- evt. verf + kwast


Om de basis te leren kennis is er via flow een oefenboekje handlettering te bestellen voor €0,99. Via deze link: flow weekly #41, kan je het oefenboekje van handlettering bestellen.
Daarnaast is recent een mooi boek over uitgekomen "creatief handletteren en meer" Hierin staan de beginselen beschreven over moderne kalligrafie, geïllustreerde letters, krijtletters en creatieve lettertechnieken.

De eerste probeersels. Zoals je ziet zijn niet alle letters perfect, maar hé dat hoeft ook helemaal niet!

Na een hoop oefenen, het flow-boekje doorwerken, inspiratie opdoen wilde ik een echte quote op papier zetten. Het eerste project is gemaakt op A5 formaat. Op een kladpapiertje heb ik een quote opgeschreven. Hierna ben ik gaan kijken welke lettertypes er mooi bij passen, hoe ik het papier wil indelen etc. Op het daadwerkelijke papier heb ik alles uitgetekend met een geo-driehoek. Elke letter kreeg zijn eigen vakje. Zo wordt het hele papier optimaal benut. Eerst is alles geschreven met potlood. Als een letter goed gelukt was, werd het over geschreven met fineliner. Als de inkt was opgedroogd werd het potlood uitgegumt. 

Een handige tip is een kladpapiertje gebruiken. Hierop kan je letters oefenen, of hoe je een pijl het mooiste kan tekenen. Daarnaast uittellen hoeveel letters een woord heeft, welk lettertype het mooiste is. Na oefenen op het kladpapiertje werd het in het "echt" geschreven. 

 Resultaat van mijn eerste creatie. "Start each day with a positive thought". 
Tuurlijk, het is niet perfect, maar oefening baart kunst!
Later heb ik de songtekst van Ed Sheeran uitgewerkt. Met één soort lettertype.
Proberen bloemen te schilderen en een quote er in te verwerken. Een beetje lastig om de quote mooi in het midden te krijgen.


Ben je ook aangestoken met het handlettering-virus? Heb je het zelf al een keer gedaan? Laat een reactie achter!


post signature


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...