zondag 25 september 2016

Workshop: Moderne Kalligrafie



De kunst van kalligrafie wilde ik graag (beter) onder de knie krijgen. In het verleden heb ik wel eens met mijn vader wat geoefend. Op internet kwam ik vrij snel de site kijkkalligrafie tegen. Joyce biedt workshops aan in heel Nederland om de basis te leren van moderne kalligrafie. Snel schreven ik en een vriendin ons in om meer te leren over moderne kalligrafie!



18 september vertrok ik vol enthousiasme met een vriendin richting Groningen. De workshop vond plaats bij Holtbar concept store. Alleen dit cafĂ© is al een aanrader! De sfeer is gezellig, de leukste spullen zoals planten/ansichtkaarten/kleding/sieraden etc. worden verkocht. Maar er is ook geregeld een workshop te volgen zoals vandaag moderne kalligrafie ook handlettering wordt er regelmatig gegeven (hou zeker de site even in de gaten). Tussendoor werden we verwend met een lekkere energybar (hand-made!) en een zelfgemaakte stuk taart met ananas, kokos en dadels.

Sfeerimpressie van de Holtbar. De Holtbar is gevestigd aan de Oude kijk in 't jatstraat 20 in Groningen. Vooral de plant in de glazen bol vind ik erg leuk!

We werden van harte welkom geheten. De starterskits lagen al klaar. Alleen daarvan werden wij al enthousiast. Via de webshop op kijkkalligrafie kan je ook een starterskit kopen, mocht je deze ambacht ook willen leren!
De starterskit bevat: oefenvellen om te oefenen, 1 tube gouache (mijn kleur was 311 van art-creation), 1 kroontjespen, 1 nikko G nib, 1 gillot 404 nib, potje om inkt in te bewaren. 

Voordat we zelf aan de slag mochten werd eerst een stuk theorie uitgelegd. Hoe zit een kroontjespen in elkaar, hoe heetten de onderdelen (dat zilveren stukje heet dus geen kroontje, maar een nib). Er werd uitleg gegeven over de verschillende soorten inkt. Er wordt veel gewerkt met gouache verf. Dit werd vermengd met water. Op deze manier kan je elke dikte krijgen van het inkt maar ook vele kleuren. Tip: Bij de Xenos kan je 8 tubes gouache krijgen voor €7,99. Om de inkt te bewaren kan je het in potjes bewaren, zorg ervoor dat je potjes neemt waarvan de deksels goed sluiten. Qua papier heeft glad papier de voorkeur een goed voorbeeld is Rhodia papier. Maar om de basis onder de knie te krijgen werkten wij met oefenen-papier van kijkkalligrafie met hulplijnen.

Links: oefenen met het boek "creatief handletteren en meer" Midden: mijn eerste krabbels tijdens de workshop. Rechts: mijn creaties na een uurtje oefenen.

Om te oefenen hadden we een voorbeeld-alfabet die we konden gebruiken. Wel kan ik zeggen dat kalligraferen makkelijker lijkt, dan dat het daadwerkelijk is. Zo heb je de kroontjespen op een andere manier vast dan een balpen. Ik voelde mij even weer een kind die net leerde schrijven. De kroontjespen moet haaks aan het papier staan, dit is even wennen. Het is ook lastig om bepaalde lijnen (opwaartse lijnen) mooi dun te krijgen. En dan de neerwaartse lijnen dikker. 
Zelf heb je het idee dat het lang duurt voordat je het onder de knie hebt, maar als je kijkt hoe de eerste letters er uit zagen en de laatste letters kan je toch duidelijk verschil zien.

Het oefen-alfabet en een gezonde energy-bar. 

Doordat de workshops in kleine groepen wordt gegeven, is er alle tijd voor vragen en feedback. Er was een schoolbord aanwezig waarop uitleg werd gegeven. Al met al vond ik het een geslaagde middag. In de toekomst komen er vast nog artikelen langs waarin meer ga oefenen met kalligraferen.

Nog twee/drie tips voor boeken die werden geadviseerd voor meer informatie:
- Modern Calligraphy geschreven door Molly Suber Thorpe (Engels).
- Mastering Copperplate Calligraphy geschreven door Eleanor Winters (Engels).
In het boek "creatief handletteren en meer" is ook een stuk gewijd aan moderne kalligrafie, dit is in het Nederlands geschreven.

Nog een sfeer-impressie van de Holtbar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...