zondag 2 oktober 2016

Porselein betekenen


Bij de Pipoos zag ik porselein stiften, ik besloot een zwarte stift mee te nemen en twee kommen te halen bij de Ikea. Met behulp van een boekje over porselein beschilderen bedacht ik een motiefje die ik op de kommen kon tekenen. Na vier kommen, kwamen er vier borden. En zo tekende ik vrolijk door op allerlei porselein.
Vandaag ga ik meer vertellen over hoe je het precies doet, geef ik tips en laat ik sfeerfoto's zien.




In het verleden heb ik hier al verscheidene artikelen over geschreven. Nu voeg ik het samen in één herschreven artikel.

Benodigdheden:
- Porseleinstift :  € 4,25 bij de Pipoos (klik)
- Borden/kommen/mokken : Bij de Ikea/Xenos/Action kan je dit goedkoop krijgen om eens te oefenen.
- Oven
- Keukenrol


Voordat we gaan beginnen: een moodboard met wat inspiratie! Wederom op Pinterest vond ik de mooiste inspiratie (je zal bijna denken dat ik aandelen heb bij Pinterest of gesponsord wordt, helaas dat is niet het geval). Een leuk detail (al zeg ik het zelf) de tekst is handgeschreven! Het ziet er altijd indrukwekkend uit eigen betekend servies maar het is eigenlijk super makkelijk. Daarnaast is het erg leuk om dit als cadeau te geven.

Bronnen: pijltjes - thesweetestoccasion.com || sterretje - afnord.blogspot.com || oor van de mok - Eleanna Kotsikou || paperboat - ohleandershop (Etsy)|| mokken - shabby studios|| dotwork || caravan - twindragonflydesigns.com || huisjes - onbekend



Eerst was je het servies af wat je wilt gaan betekenen. Daarna kan je gaan betekenen. Mocht je een foutje maken kan je het nog makkelijk weghalen met een stukje keukenrol. Mijn moeder had nog een boekje of porselein beschilderen deze heb ik doorgebladerd. Zo is mijn "eigen" motiefje geboren die ik gebruik op mijn servies.

Het idee is heel simpel je trekt eerst rondom een lijn. Daarna kan je beginnen met de kriebeltjes. Een hartje met wat stipjes. Probeer alle figuurtjes even groot te maken. Het hoeft niet perfect te zijn (vind ik) je mag best zien dat het handgemaakt is. Op de onderkant kan je eventueel je naam nog schrijven.

Op de verpakking van de stift staat precies hoe het afbakken/betekenen gaat. Je maakt het te betekenen object goed schoon (even afwassen met een sopje). Daarna kan je gaan tekenen. Dit laat je -als je klaar bent- vier uur drogen. Plaats het bord op het rooster in een koude oven! Zet de temperatuur op 160 graden. Als de oven op temperatuur is laat je het nog 90 minuten bakken. Na het afbakken doe je de deur open van de oven en laat je het verder afkoelen. De kommen kunnen hierna op 60 graden worden afgewassen.
Persoonlijk ben ik erg voorzichtig met een afwaskwast omdat ik bang ben dat ik anders het inkt er af haal.


Op een druilerige zondagmiddag heb ik de tafel gedekt met mijn eigen servies. De menu-kaartjes zijn zelf gemaakt met oost Indische inkt en organza lint. Ik heb het expres in witte/lichte tinten proberen te houden. De bloemen die zijn gebruikt zijn nep-bloemen. Het tafelkleed zat een keer bij een waspoeder (haha). De waxinelicht houders komen van de Hema (oude collectie). Het was ideaal tijdverdrijf om de hele tafel mooi te dekken (en daarna weer op te ruimen). Het resultaat mag er zeker zijn al zeg ik het zelf!

Het fotografieproces met Indy.



De volgende uitdaging staat alweer op mij te wachten een theepot met twee mokken om te betekenen met een porselein stift. Ik hou jullie op de hoogte!




post signature

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...